3 σκηνοθέτες βγάζουν το ελληνικό σινεμά από τον γύψο της Χούντας - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

3 σκηνοθέτες βγάζουν το ελληνικό σινεμά από τον γύψο της Χούντας

Αφιερώματα | 17-11-2013 |

Από το 1950 ο ελληνικός κινηματογράφος είχε γνωρίσει αρκετές δόξες. Είχε να επιδείξει ξεχωριστές ταινίες, όπως ο Δράκος του Κούνδουρου, η Στέλα του Κακογιάννη, η Κάλπικη Λύρα του Τζαβέλα άλλα και τη φρενήρη παραγωγή της Φίνος Φιλμ που τροφοδοτεί τόσο το σινεμά, όσο και το σταρ σύστεμ της εποχής. Το 1960 τοΠοτέ την Κυριακή του Ζιλ Ντασέν χαρίζει τη βράβευση στις Κάννες για την Μελίνα Μερκούρη και στον Μάνο Χατζιδάκι το Όσκαρ Τραγουδιού, ενώ την ίδια χρονιά ξεκινά και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ακολουθούν τα τρία Όσκαρ του Ζορμπά του Κακογιάννη, η Αργυρή Άρκτος για τις Μικρές Αφροδίτες του Κούνδουρου και μετά… ο γύψος! Το πραξικόπημα των συνταγματαρχών την 21η Απριλίου του 1967 έρχεται να βάλει φρένο, να λογοκρίνει και να στείλει στην εξορία ή αυτοεξορία τους περισσότερους δημιουργούς. Η κινηματογραφική παραγωγή περιορίζεται σε ταινίες, πατριωτικού περιεχομένου, που θα ενίσχυε την προπαγάνδα της δικτατορίας. Μόνο τρεις δημιουργοί “σώθηκαν” με έργα διαμάντια και εξαιρέσεις στον “κινηματογραφικό κανόνα” της επταετίας.

Θόδωρος Αγγελόπουλος

angelopoulos

Δύο είναι οι ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, που βγαίνουν την περίοδο της Δικτατορίας. Το 1970 η Αναπαράσταση σαρώνει τα βραβεία στην Θεσσαλονίκη. Η υπόθεση έχει να κάνει με την δολοφονία ενός άνδρα, από την γυναίκα του και τον εραστή της, όταν αυτός επέστρεψε στο χωριό του στην Ήπειρο από την Γερμανία, όπου ήταν μετανάστης. Η γυναίκα του θάβει το πτώμα στον κήπο και ισχυρίζεται πως ο άνδρας της έφυγε πίσω στη Γερμανία, ενώ για να δημιουργήσει άλλοθι ακολουθεί τον εραστή της στα Γιάννενα. Η ξαφνική εξαφάνιση του άνδρα όμως δημιουργεί υποψίες στο χωριό και γρήγορα φθάνει η αστυνομία. Η ταινία παρακολουθεί την πορεία δύο διαφορετικών ερευνών: της αστυνομίας που θέλει έναν οποιοδήποτε ένοχο για να κλείσει την υπόθεση και μιας ομάδας δημοσιογράφων, που αναδεικνύει το κοινωνιολογικό πλαίσιο στο οποίο έγινε η συγκάλυψη της ιστορίας. Αυτή ολοκληρώνεται με τη σύλληψη της γυναίκας και με την επανάληψη της σκηνής του φόνου.

Η “Μέρες του 36” προβλήθηκε το 1972 και αναφερόταν στις μέρες, που προετοίμασαν την δικτατορία του Μεταξά. Όταν ένας συνδικαλιστής δολοφονείται, οι υποψίες πέφτουν στον Σοφιανό, έναν πρώην συνεργάτη της αστυνομίας, που έχει πέσει σε δυσμένεια και μάταια προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητα του. Μέσα στην απελπισία του κρατά όμηρο έναν φίλο του βουλευτή, που τον επισκέφθηκε στο κελί και απειλεί να τον σκοτώσει, αν δεν τον απελευθερώσουν. Παραμονές εκλογών του 1936, η κυβέρνηση Μεταξά με το ζόρι στέκεται όρθια χάρη σε έναν δύσκολο συμβιβασμό ανάμεσα στη Δεξιά και το Κέντρο και βρίσκεται σε δίλημμα: αν αντισταθεί στον εκβιασμό, ένας βουλευτής δολοφονείται και χάνει την Δεξιά, κι αν υποκύψει και απελευθερωθεί ο κρατούμενος χάνει τη στήριξη του Κέντρου. Το ποια «τάξη» αποκαταστάθηκε τελικά, το φανερώνει ξεκάθαρα η σκηνή της εκτέλεσης των διαδηλωτών που κλείνει την ταινία.

Παντελής Βούλγαρης

voulgaris

Την ίδια χρονιά με τις Μέρες του 36 του Αγγελόπουλου, έρχεται και το Προξενιό της Άννας του Παντελή Βούλγαρη σε σενάριο του ίδιου και του συγγραφέα Μένη Κουμανταρέα. Πρόκειται για μια ταινία, που σχολιάζει με οξύτητα την σχέση υποταγής και εξουσίας στην μικροαστική κοινωνία των αρχών της δεκαετίας του 1970. Είναι η ιστορία της Άννας, της ψυχοκόρης μιας μικροαστικής αθηναϊκής οικογένειας, που προορίζεται να παντρευτεί τον συντοπίτη της Κοσμα, με τον οποίο συναντιούνται και περνούν μαζί μια Κυριακή. Όταν τα αφεντικά της όμως αλλάξουν γνώμη, προκειμένου να μην χάσουν τις υπηρεσίες της, της ασκούν ψυχολογική πίεση και η Άννα επιστρέφει στην μίζερη ζωή της.

Αλέξης Δαμιανός

 

damianos

Το 1971, ο Αλέξης Δαμιανός γυρίζει μια από τις σημαντικότερες ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, την Ευδοκία γνωστή εκτός των άλλων και για το μουσικό της θέμα, το “Ζεϊμπέκικο της Ευδοκίας” από τον Μάνο Λοΐζο. Ένας λοχίας, ο Γιώργος, θα γνωρίσει μια πόρνη την Ευδοκία στο καφενείο ενός χωριού της Θράκης. Μεθυσμένος, θα χορέψει ένα ζεϊμπέκικο για χάρη της, ο προαγωγός της θα θυμώσει και θα γίνει καυγάς. Η Ευδοκία ερωτεύεται τον Γιώργο, τον οποίο αποφασίζει να παντρευτεί. Την ημέρα του γάμου όμως, ο Γιώργος δεν μπορεί να πάρει άδεια, φεύγει από το στρατόπεδο κρυφά άλλα φθάνει καθυστερημένος και ο γάμος αναβάλλεται.

Διαβάστε περισσότερα για: , , , , , , ,