The Adventures of Tintin - Steven Spielberg (2011) - Cinefreaks.gr Cinefreaks.gr

The Adventures of Tintin – Steven Spielberg (2011)

Uncategorized | 30-10-2011 |

Ο Τεντέν, ένας ριψοκίνδυνος νεαρός δημοσιογράφος που διψά για περιπέτεια, θα βρεθεί στο στόχαστρο του μυστηριώδους και αποφασισμένου για όλα συλλέκτη, Ιβάν Ιβάνοβιτς Σακχαρίν, όταν από καθαρή σύμπτωση θα πέσει στα χέρια του μια ρέπλικα του «Μονόκερου», ενός φημισμένου ιστιοφόρου του 17ου αιώνα. Εν αγνοία του Τεντέν, μέσα στο ιστιοφόρο κρύβεται μια περγαμηνή, που αποτελεί το πρώτο από τα στοιχεία που θα οδηγήσουν στην ανακάλυψη του ανεκτίμητου θησαυρού του Κόκκινου Ράκαμ, ενός θρυλικού κουρσάρου που σκορπούσε τον τρόμο στην εποχή του. Αυτό το γνωρίζει πολύ καλά ο Σακχαρίν, ο οποίος θα επιχειρήσει να βγάλει από την εξίσωση τον Τεντέν. Γεγονός που θα οδηγήσει τον τελευταίο σε μια ανεπανάληπτη όσο και ριψοκίνδυνη περιπλάνηση στα πέρατα του κόσμου, με μοναδική συντροφιά του, τον θαλασσοδαρμένο Καπετάνιο Χάντοκ και τον πιστό του σκύλο Μιλού, ένα πανέξυπνο λευκό φοξ τεριέ…

Μια επική περιπλάνηση στην άκρη της γης, γεμάτη χιούμορ, μυστήριο, αγωνία, εξωτικούς προορισμούς, καταδιώξεις και παράλληλα κινδύνους, που κόβουν την ανάσα. Μια περιπέτεια, προορισμένη να συναρπάσει τους fans κι όχι μόνο, του ξανθομάλλη ρεπόρτερ με το ατίθασο τσουλούφι.

«Οι Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» σε 3D, είναι ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό ταξίδι, γυρισμένo εξολοκλήρου με την τεχνική του performance capture. Η ταινία, αποτελεί παράλληλα, την παρθενική συνεργασία του παραμυθά του Χόλιγουντ, Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον δημιουργό της επικής τριλογίας του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών», Πίτερ Τζάκσον.

Το φιλμ, «Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» βασίζεται στους χαρακτήρες που δημιούργησε ο Βέλγος κομίστας Ζορζ Ρεμί. Γνωστότερος με το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Hergé. Χαρακτήρες, οι οποίοι μάλιστα εκτίθενται σε περίοπτη θέση στο Βελγικό κέντρο κινούμενων σχεδίων. Το εν λόγω μουσείο, κινουμένων σχεδίων και κόμιξ, στις Βρυξέλλες, αποτίνει φόρο τιμής στο πάθος των Βέλγων για τα κόμιξ και το οποίο είχα την χαρά να επισκεφθώ προσωπικά πριν από τέσσερα περίπου χρόνια.

Όταν το 1929 ο γεννημένος στις Βρυξέλλες Ζορζ Ρεμί εμπνεύστηκε τον Τεντέν για τις ανάγκες ενός comic strip που σχεδίαζε για τη βέλγικη εφημερίδα «Le XXe Siècle», πιθανότατα δεν φανταζόταν ότι, στα χρόνια που θα ακολουθούσαν, οι περιπέτειες του ήρωά του θα είχαν τέτοια απήχηση, ώστε να φτάσουν στο σημείο να μεταφραστούν σε περισσότερες από 100 γλώσσες και να ξεπεράσουν σε παγκόσμιες πωλήσεις τα 250 εκατομμύρια αντίτυπα.

Ωστόσο, στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο καταξιωμένος πια κομίστας εξέφρασε ανοιχτά την επιθυμία να δει τον Τεντέν να ζωντανεύει στη μεγάλη οθόνη υπό τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον οποίο θεωρούσε το μόνο ικανό να αναπαραστήσει το πολυσύνθετο σύμπαν του πολυμήχανου ήρωά του, σε όλη την εκθαμβωτική του μεγαλοπρέπεια.

Η μοίρα τα έφερε έτσι, ώστε ο Ρεμί να φύγει από τη ζωή λίγες ημέρες πριν συναντηθεί για πρώτη φορά με τον Σπίλμπεργκ. Εκείνος, ωστόσο, είχε ήδη πάρει τις αποφάσεις του και αφού εξασφάλισε από τη Φάνι Ρόντγουελ, χήρα του Ρεμί, τα δικαιώματα για την κινηματογραφική μεταφορά των περιπετειών του Τεντέν, άρχισε να καταστρώνει το σχέδιό του.

Όταν, επικοινώνησε με τον Πίτερ Τζάκσον για να συζητήσουν τη δημιουργία μέσω της Weta Digital, μιας CGI εκδοχής του Μιλού για τις ανάγκες της ταινίας, ο Νεοζηλανδός κινηματογραφιστής τον έπεισε πως ο ιδανικότερος τρόπος να μεταφέρει τον Τεντέν στη μεγάλη οθόνη ήταν μέσω της τεχνικής του performance capture. Ο ίδιος ο Τζάκσον, άλλωστε, δήλωνε ορκισμένος fan του Τεντέν από την εφηβεία του.

Η ανάγλυφη κινηματογραφική αισθητική των comics του Ρεμί, μόνο απαρατήρητη δεν πέρασε από τους δύο δημιουργούς, γεγονός που τους ώθησε να οραματιστούν μια πρωτοποριακή παραγωγή, η οποία θα συνδύαζε το humor που κυριαρχεί στις ιστορίες του αείμνηστου κομίστα, με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας που προσφέρουν η τεχνική του performance capture και η τρισδιάστατη κινηματογράφηση.

«Για μένα ο Στίβεν έχει πολλά κοινά με τον Τεντέν: έχει καρδιά μικρού παιδιού, μια έμφυτη περιέργεια για καινούργια πράγματα, λατρεύει την περιπέτεια και η αίσθηση του χιούμορ του είναι εφάμιλλη εκείνης του ξανθομάλλη δημοσιογράφου. Δε νομίζω πως θα μπορούσε να υπάρξει καταλληλότερος του Στίβεν για να μεταφέρει τον Τεντέν στη μεγάλη οθόνη», αποφαίνεται ο Τζάκσον.

«Εκείνο που επιδιώξαμε, ήταν να γυρίσουμε μια ταινία, η οποία να είναι λίγο θρίλερ μυστηρίου, λίγο αστυνομική, μα πάνω απ’ όλα μια καθαρόαιμη παλιομοδίτικη περιπέτεια, δομημένη γύρω από την εκπληκτική ιστορία φιλίας, αφοσίωσης και εμπιστοσύνης ανάμεσα στον Κάπτεν Χάντοκ και τον Τεντέν», συνοψίζει ο Σπίλμπεργκ.
Στα sound stages της Playa Vista στο Λος Άντζελες της Καλιφόρνια, έλαβε χώρα το πιο σημαντικό, ίσως, κομμάτι της ταινίας. Εκεί ήταν που όλοι οι ηθοποιοί έπρεπε να μεταμορφωθούν, δια μέσου της τεχνικής του performance capture, σε «πιστά αντίγραφα» των δημοφιλέστατων χάρτινων ηρώων του Hergé.

Η εν λόγω τεχνική διεξάγεται εντός του «Volume». Ένα λιτό, ευρύχωρο δωμάτιο, στην οροφή του οποίου βρίσκονται προσαρτημένες σε πλέγμα 100 κάμερες με δυνατότητα λήψης και καταγραφής δεδομένων υπό γωνία 360ο. Τα οποία δεδομένα στη συνέχεια ανασυντίθενται σε τρισδιάστατο περιβάλλον, με τη βοήθεια υπερσύγχρονων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Μέσα στο δωμάτιο όλοι οι ηθοποιοί, καθώς και τα βοηθήματα που χρησιμοποιούνται για να αναπαραστήσουν τα διάφορα αντικείμενα (πλοία, αεροπλάνα, αυτοκίνητα κλπ.) με τα οποία έρχονται σε επαφή στην ταινία, έχουν προσαρτημένες πάνω τους ειδικές αντανακλαστικές βούλες, τις οποίες οι κάμερες «σκανάρουν» διαρκώς με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, μετατρέποντας ότι συμβαίνει στο χώρο σε τρισδιάστατη κινούμενη εικόνα.

Την ίδια στιγμή, άλλες 8 υψηλής ευκρίνειας κάμερες καταγράφουν ζωντανά τον κάθε αυτοσχεδιασμό και την κάθε αλληλεπίδραση ανάμεσα στους ηθοποιούς που βρίσκονται στο δωμάτιο και το υλικό που συγκεντρώνεται, χρησιμοποιείται στη συνέχεια από τους animators, κατά τη διάρκεια της «αφομοίωσης» όλων αυτών των αντιδράσεων και αλληλεπιδράσεων στους ψηφιακούς τους χαρακτήρες.

Μία ακόμη τεχνική που χρησιμοποιήθηκε στο εν λογω φιλμ, είναι το performance capture. Την οποία ανέπτυξε η εταιρεία Weta Digital και πρώτος εφάρμοσε σε μεγάλη κλίμακα ο Τζέιμς Κάμερον στα γυρίσματα του «Avatar». Τεχνική, που αφορά αποκλειστικά το πρόσωπο του ηθοποιού, ο οποίος φορά ένα ειδικό κράνος εξοπλισμένο με μια μικροκάμερα στραμμένη διαρκώς πάνω στο πρόσωπό του. Η μικροκάμερα καταγράφει ακατάπαυστα, από το ανοιγόκλεισμα των ματιών του, μέχρι και την παραμικρή μυική σύσπαση.

Πάμε λοιπόν, να ολοκληρώσουμε την παρουσίαση της ταινίας «Περιπέτειες του Τεντέν: Το Μυστικό του Μονόκερου» – η οποία δεν είναι υπερβολή να πω ότι δίνει νέο νόημα στον όρο 3D – βλέποντας κάποια ενδιαφέροντα trivia:

Ο Τεντέν ταξίδεψε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη το 1961, μέσω μιας Γαλλικής παραγωγής με κανονικούς ηθοποιούς. Η ταινία, με τίτλο «Tintin et le mystere de la Toison d’or», διαδραματίζεται στην Τουρκία και στην Ελλάδα, ενώ στο καστ της συναντάμε, μεταξύ άλλων, τον Δήμο Σταρένιο και τη Δώρα Στράτου!

Το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο «Hergé» του Ζορζ Ρεμί προέρχεται από την προσφώνηση στα γαλλικά των αρχικών του ονόματός του, αλλά αντίστροφα.

Οι περιπέτειες του Τεντέν απαριθμούν συνολικά 24 comics, το τελευταίο, με τίτλο «Tintin an the Alph-Art», έχει παραμείνει ανολοκλήρωτο.

Το μικρό όνομα του Κάπτεν Χάντοκ, Άρτσιμπαλντ, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στο τελευταίο ολοκληρωμένο comic του Hergé, με τίτλο «Ο Τεντέν και οι Πίκαρος». Το μικρό όνομα του Τεντέν, ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει ένα μυστήριο.

Στο πλαίσιο της συνεργασίας τους, ο Πίτερ Τζάκσον θα αναλάβει σκηνοθέτης της επόμενης ταινίας του Τεντέν, με τον Σπίλμπεργκ να περιορίζεται αυτή τη φορά στα καθήκοντα του παραγωγού.

Έτος: 2011 | Xώρα: Η.Π.Α | Διάρκεια: 107 λεπτά | Σκηνοθεσία: Steven Spielberg | Σενάριο: Hergé, Steven Moffat | Παίζουν: Jamie Bell, Andy Serkis, Daniel Craig.